CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, September 30, 2010

Mari Menabung~~

Entri yang ni aku rasa nk share ngan suma org.. sbb aku rasa benda ni baik dan perlu dihebah2kan..

Pagi tadi kwn aku Nisah call dan kami bersembang2.. mula2 tentang kerja pastu melarat ke rumahtangga dan sbgnya.. masuk plak part simpan duit..

Aku tya dia bila nk kawen, dia kata xde simpan2 duit pn lagi.. aku pn suh dia cpt2 simpan hehehehe bagus kn suh kwn simpan duit kawen cpt dpt aku pi kenduri..

Dia tanya aku cmne aku simpan duit.. so aku ada la sikit formula yg aku gunakan dari zaman matrik dlu.. rasa2nya kalau ikut ni betul2 ngan disiplin suma.. mmg banyak juga la korg leh simpan..


macam ni formulanya..

1. Listkan perkara yang korg nk bayar setiap bulan..
2. Pastikan tolak bajet makan, minyak kete, tol dan sbgnya
3. Wat agihan untuk simpanan juga sbb tips simpanan yang baik adalah menyimpan lebih kurang 30% dari gaji bulanan..


Aku bagi contoh sikit.. utk kes aku.. wpn dok kuarters mmg jimat tp korg leh la adaptasikan ikut korg nye gaji n bajet..

Gaji : RM xxxx



Bayar bulanan :

  1. Kete : RM xxx
  2. PTPTN : RM xxx
  3. Zakat : RM xx
  4. Bagi PaMa : RM xxx
  5. Bil : RM xx
  6. Prepaid : RM xx
  7. belanja dpr: RMxxx

Simpanan :

  1. Roadtax insurans : RM 100/bulan
  2. Simpanan : RM 100/bulan
  3. Emergency : RM 100/bulan
  4. Kahwin : RM 100/bulan
  5. Kutu : RM 200/bulan

Ok aku nk korang tgk simpanan tu yer..

Tips nye ialah

  • Roadtax tu simpan dari awal thn mmg akan cukup bila sampai masa kena bayar jd tak pening kepala nak cari duit nnt
  • simpanan tu adalah wajib bagi menjamin masa depan walaupun nampak sikit tapi faedah nye ada
  • emergency plak untuk kereta dan apa2 yang terjadi.. tapi emergency ni tak diperlukan selalu.. kalo korg simpan2.. jika setahun tu xde emergency korang dah boleh simpan RM 1200 setahun.
  • kahwin tu pula saje buat simpanan.. kalo setahun pun dah dapat RM 1200 dah..
  • Kutu tu pun banyak manfaatnya.. main 12 org maka apabila sampai turn korg, korg leh simpan RM 2400 setahun... sangat berbaloi... tapi kalo nk main kutu sikit2 or lagi besar pn boleh juga.. depends laa...

Apabila dicampurkan semua simpanan2 ini.. maka dalam setahun, kamu dah boleh menyimpan ngan jumlah yg agak byk.. secara tak perasan...

Simpanan : RM1200

Emergency : RM 1200

Kahwin : RM 1200

Kutu : RM 2400

TOTAL: RM 6000 / TAHUN

Kalau disiplin tinggi, mmg boleh berjaya...

Buat list bulanan.. mmg membantu..

p/s: suma ni leh simpan duit kahwin juga....

12 comments:

gadisBunga™ said...

sedang cuba mendisiplinkan diri. eheheheh

cik fiza said...

GB : bagus2.. nnt byk duit leh balnje sy :)

Zezebel said...

Dari segi teori tu memang la nampak senang. Realitinya sukar kalau masih ada lagi adik-adik yang belajar ni. Uhuk-uhuk....

cik fiza said...

zezebel : mgkin akan ada kekangan.. tapi sy rasa perancangan adalah penting :)

nurkaloi said...

uhhh
tips yg bagus
ehmmm...tuk shoppg?? tuk g karok??
ngehehe...bile laa nk nyimpan niee..haihh

cik fiza said...

nur : kalo nk shopping n karok, asingkan duit siang2 yer :)

Amni said...

Betul2! saya simpan banyak everymonth, tapi tak terancang... alih2.. keluarkan jugak.. hahahah...

nurkaloi said...

hehehehe

OKEYH!!!

cik fiza said...

amni : duit2 ni boleh digunakan bila kecemasan.. tp lebih baik kita rancang.. supaya nampak hasilnya :)

nur : good gurl~~

MasZuber said...

dah bertahun-tahun keje..dalam bank amount cam tu gak..aih, mane la duit2 tue selama nie..

Pencacai Alim said...

byk expenses tu..

cik fiza said...

Mas : takpe la sekurang-kurangnya masih ada duit juga.. ada org dalam bank pn xde..

pencacai alim : besar periuk besar la keraknya :)