CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 26, 2010

Sila Jaga Kesihatan~~

Ni ala2 pesanan Khidmat Masyarakat dari aku..


Mari kita bertukar kepada Healthy Lifestyle..

aku pun kadang2 tak healthy juga wpn aku sendiri blaja tentang pemakanan dan kesihatan komuniti..

weekend aritu aku pi melawat Pak Uda (adik abah aku) di Hospital Serdang.. Masalah jantung..

Aku jadi takut.. yela pak uda tu xde la berumur sgt.. tp mgkin sbb tugas dia dari muda terlibat dgn masakan so dia dh store cholesterol n fat yg berabad lama dalam badan.. menyebabkan injap utama jantung nye block..

kena pembedahan segera.. Pak Uda sempat lagi bergurau ngan kami masa dtg ziarah tu..

katanya " Pak Uda sakit ni bukan sebab kambing yang makan masa kt rumah fiza dlu"

maksudnya benda ni mmg makan masa yg lama...




aku nk menyeru kt sini beberapa perkara:


1. kurangkan pengambilan makanan yg tinggi kolesterol.. nak makan boleh tapi sederhana

2. buat pemeriksaan kesihatan dari awal supaya ape2 masalah boleh cari jalan

3. senaman sekerap yg boleh (part ni aku lemau sket laaa)

4. tingkatkan pengambilan sayur dan buah sbb dua benda ni ada byk serat (fiber) yg leh kuarkan kolesterol jahat dari badan kita

5. kawal pengambilan GULA, GARAM, MINYAK supaya tak berlebihan.. ni tiga benda mengundang penyakit tiga serangkai..


Serius mmg aku jadi nervous..
Aku terfikir macam2...
Mak Abah aku alhamdulillah masih sehat dan takde ambil apa2 ubat..
Dorg pesan kt aku n adik2.. jaga pemakanan kita dari muda..
nanti ada suami, masakan makanan yg sihat dan berkhasiat utk dia.. (Opppsss!)


p/s: .................... murah airmata

2 comments:

gadisBunga™ said...

alamak. kene joging semula!

cik fiza said...

GB : tu la.. dh la raya ni byk mkn2 huhu~~